Ophelia pe Someș | interviu Marius Bucea

  • Autor Redacția
  • Data 2 iunie 2017

Ophelia – un nume faimos, idilic, misterios și o inspirație pentru mulți.
Ne-am întrebat de ce a ales Marius un proiect care își propune amplasarea unor bărci din lemn pe Someș, iluminate din interior pe timpul nopții. Și de unde a venit ideea de a conferi efectul algelor luminiscente și a faunei acvatice.
Curiozitatea sigur e de partea tuturor, așadar să facem un pic de lumină.

Spune-ne un pic de ce Ophelia?
Inspirația vine din Hamlet sau… ?

Ideea instalației vine din mai multe surse, imagini care mi-au rămas întipărite în memorie de-a lungul timpului: o plajă cu alge bioluminescente, difuze sub suprafața apei; porturi cu bărci mai mici și iahturi iluminate în timpul nopții; mătasea broaștei și alte plante de apă curgătoare – niște prezențe fragile care reflectă mișcările mai delicate ale apelor.

Referința către Ofelia e legată mai strâns de reprezentarea personajului din Hamlet în tabloul omonim al lui John Everett Millais: un personaj tulburat care își găsește sfarșitul tragic pe malul râului și alunecă în apă – reîntoarcerea ei la o stare de pace absolută.

Cum (dar mai ales de ce) ai ales această idee?
Ce încerci să comunici prin intermediul intervenției tale?

În general prefer intervenții mai pragmatice, durabile, care să completeze infrastructura deficitară din jurul Someșului.
Îmi doresc ca instalația să fie un omagiu pentru potențialul de recentrare și relaxare pe care îl are un râu în viața locuitorilor unui oraș.

Deși, cumva mi-ai răspuns deja, aș vrea să detaliem un pic potențialul râului și intervenția ta pe Someș; După cum ai zis, infrastructura din jurul Someșului e deficitară, așa că ne întrebam cum vezi impactul Opheliei asupra Someșului și a locuitorilor din zonă?

Sper ca intervenția mea să aibă un impact minimal asupra râului. Cred că râul s-ar descurca mult mai bine fără noi, și avem o datorie morală de a conștientiza impactul nostru asupra râurilor care traversează orașe.
Mi-am propus ca instalația să ofere locuitorilor un decor puțin mai frumos pentru momentele de socializare și contemplație din zilele și, mai ales, serile Someș Delivery.

Amplasările pe râu nu au fost niciodată simple și cu siguranță vor fi multe provocări pe parcurs – cum îți propui să le vii de hac?
Ce crezi că va fi extrem de complicat (sau nu) pe parcursul lucrului la această intervenție?

În acest moment încerc să îmi clarific fiecare pas din procesul de instalare, producția propriu-zisă a bărcuțelor e deja detaliată. Cea mai mare provocare, pentru că înca rezervă suficiente necunoscute, e momentul „lansării la apă” a instalației. Cu un strop de atenție și testare prealabilă o să iasă bine.

Din punct de vedere al recepției de către public, cea mai mare provocare e reprezentată de așteptările unor oameni ca Someș Delivery și intervențiile artiștilor/arhitecților/makers-ilor să le ofere soluții imediate, providențiale la problemele legate de râu și felul în care relaționăm cu el.
Acestei probleme nu o sa îi vin de hac, e peste puterile mele. Dar, pas cu pas, o sa ajungem și acolo împreună.

Cum vezi instalația în timpul evenimentului? Cum speri să fie reacția publicului?

Aș vrea ca instalația să lucreze în simbioză cu celelalte intervenții, am văzut multe idei faine între proiectele câștigătoare. Pentru câteva zile, să putem oferi o mostră de Someș și clujeni care se îmbogățesc reciproc, cu lucrurile care contează cu adevărat.


Marius Bucea
A trecut de la arhitectură la design interior, dar a activat și în zona de producție (de artă, decoruri, instalații și mobilier, etc).
Împreună cu o echipă de oameni din diverse industrii a fondat în urmă cu trei ani Cluj Makers, primul makerspace din Cluj. De-a lungul timpului a reprezentat industria designului în cadrul Zain, ați admirat decorul făcut la Untold sau ați auzit de Focus Atelier și 3 Days Design unde a fost unul dintre traineri.
De Someș Delivery știa de mult timp, iar în urmă cu 2 ani a fost designer (și producător) al tăbliței cu numele Podului Elisabeta.